Te-ai întrebat vreodată tu ce fel de cititor ești? Cât de eficient ești în momentul lecturării unui text, care sunt obiectivele tale, cu ce cantitate de informație rămâi? De ce îți este uneori extrem de ușor să citești cărți pentru care optezi din proprie pasiune, în timp ce ți se poate părea anevoios să parcurgi o blibliografie obligatorie pentru o materie?
Ei bine, în clasa a IX-a, la orele de limbă și literatură română, este prezentată clasificarea tipurilor de lectori/cititori. Această clasificare împarte tipologiile de cititori în funcție de criteriile menționate mai sus, după cum urmează:
a) lectorul inocent– cel care posedă un statut de neinițiat în dezlegarea tainelor literaturii, nu are un sistem de coordonate după care se orientează pentru o înțelegere cât mai profundă a textului; adesea, pentru acesta, literatura de orice tip ( ficțională/nonficțională ) are scopul primar de a îi oferi momente de relaxare/a-i îmbogăți cunoștințele pe un subiect anume, iar interpretarea proprie a temelor și motive regăsite în ficțiune nu reprezintă o prioritate;
b) lectorul eficient– pe o poziție de superioritate, se află cititorul eficient, al cărui obiectiv constă în parcurgerea într-un timp cât mai succint a unei opere, având nevoie de informațiile respective pentru o sarcină în viitorul apropiat (precum elaborarea unui jurnal de lectură, redactarea unui comentariu/eseu/referat pe tema respectivă, dobândirea unor cunoștințe noi într-un domeniu pentru care se pregătește ). Lectorul eficient prezintă capacitatea de a înțelege viziunea de ansamblu a textului, iar obiectivele sale sunt mai clar conturate.
c) lectorul competent– ultima treaptă a acestei clasificări este reprezentată de cititorul competent, cel care a acumulat, în timp, un bagaj literar impresionat, are un apetit ridicat pentru lectură, realizează o serie de conexiuni între textele parcurse și este interesat de multitudinea de chei de citire a acestora. Parcurgerea în profunzime a operelor este o caracteristică a acestuia, iar noțiunile de teorie și critică literară nu îi sunt deloc străine.
Bineînțeles, ascensiunea pe această scară este posibilă prin citirea a unui număr mare de texte, care familiarizează lectorul cu limbajul folosit, marile teme abordate în diverse curente literare și îi conferă modalități de înțelegere a acestora. De aceea, nu este important doar să citim cât mai mult cu putință, ci să încercăm să acordăm o șansă și lecturilor care, în mod normal, nu s-ar încadra în gusturile noastre, putând fi surprinși de conexiunile pe care le putem face și descoperind complexitatea universului literar și nu numai.